En we gaan beginnen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu En we gaan beginnen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

En we gaan beginnen

Door: Zeg ik lekker niet

Blijf op de hoogte en volg Wilco

14 Juli 2013 | Australië, Sydney

Zo, de tijd van lanterfanten en de toerist uithangen zijn voorbij; morgen begint mijn stage dan eindelijk! Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal in z'n werk gaat, maar dat zie ik morgen wel. Vanaf nu ga ik elke week een blog update maken met wat er allemaal is gebeurd op de stage, dus dan kun je ook goed bijhouden wat ik allemaal voor onderzoek doe. Zoals in mijn vorige update te lezen was ben ik al wel op de hoogte van mijn project, maar alleen nog maar in grote lijnen. Vanaf morgen ga ik beginnen in een gebied waar ik nauwelijks ervaring mee heb, dus ik kan er alleen maar van leren.

Maar deze week heb ik natuurlijk vooral de toerist uitgehangen, heb veel rondgereisd met mijn vrije-OV kaart; hier een "MyMutlti 1 card" genoemd. Dit systeem werkt anders dan in NL. Mijn kaart werkt alle dagen, maar alleen in mijn eigen sector, er zijn in totaal 3 sectoren. Sector 1 bevat eigenlijk alle bezienswaardigheden en de grotere treinstations, als ik naar de rand van Sydney wil reizen dan moet ik toch een kaartje kopen. Met de trein ga ik door zo'n zelfde poortje heen als je ook in Groot-Brittanië ziet, dit gaat gelukkig altijd erg snel. In de bus heb je altijd 2 automaten waarin je je kaartje moet steken waarin gectonroleerd wordt of je wel toegang hebt. De bussen zelf zijn vrijwel identiek als die in NL, alleen de deuren aan de linkerkant natuurlijk. Ook heb ik toegang tot de ferry's, maar hier heb ik nauwelijks gebruik van gemaakt, ik ben er wel mee naar het strand van Manly gevaren (ong. 45 minuten) maar dit strand bleek gesloten te zijn. Verder is het alleen handig als je aan de overkant van het water woont (ten opzichte van het Opera House), want treinverkeer vanuit die kant gaat erg moeizaam.

In het begin van de week ben ik vooral veel gaan lopen, ik ben vanuit huis aan Ocean Street helemaal naar Watson's Bay gelopen en aan de monding van de baai gestaan. Ik heb toen de kustlijn helemaal naar het zuiden gevolgd tot aan Bronte Park en ben toen weer zoetjes aan richting huis gegaan (dit was een flinke wandeling). Ik ben ook een aantal keer bij Circular Quay (spreek uit Key) geweest, een groot trein/ferry station vlak bij de Opera House en Harbour Bridge. Hier is ook altijd wel een straatartiest te vinden dus daar is het ook vaak druk.

Verder ben ik ook naar Glebe geweest en daar een beetje rondgekeken, maar die dag regende het nogal dus hier heb ik geen foto's van. Ben vanuit Glebe via de Light-Rail (een soort tram) naar Central Station gegaan en via daar naar Bondi. In Bondi zitten trouwens twee grote winkelcentra, Westfield en Eastfield. In Eastfield zit een K-Mart en zelfs een Aldi! Maar omdat deze voor mij wat verder uit de weg ligt en een stuk kleiner is kom ik hier eigenlijk niet. Westfield bestaat uit twee locaties (aan beide kanten van Oxford Street) maar zijn op alle verdiepingen (excl. begane grond) verbonden met elkaar. Hierin zit eigenlijk elke soort winkel die je nodig hebt, en het ligt recht op mijn pad naar/vanaf het station. De supermarkt Coles is goedkoop en ze hebben er heel veel dingen, dus hier ben ik al vaak geweest en zal ik ook blijven doen.

Dat was het wel zo'n beetje, niet veel meer te vertellen. Ik heb op mijn kamer geen internet, maar ik heb een internet dongel gekocht zodat ik toch online kan. Dit is niet zo heel duur, maar de verbinding valt wel eens weg; maar daar kan ik wel mee leven. Gelukkig slaap ik ook goed hier, dus daar hoeft niemand zich zorgen om te maken ;-) Er is niks leuks op TV maar ik keek toch al bijna geen TV in NL, dus ik mis het niet. Maar nu ga ik maar eens vandoor, morgen mijn eerste stagedag (9u/17u).

Houdoe!

  • 14 Juli 2013 - 15:15

    Marja:

    Hoi Wilco,

    je bent aardig aan de wandel zo te lezen, en je bent al goed op verkenning uit geweest.
    Mooi, die foto's van de kustlijn, maar mis nog die foto waar je zelf opstaat ;)

    Veel succes op stage!!

  • 15 Juli 2013 - 14:46

    Corrie:

    Prachtige foto's Wilco!

  • 18 Juli 2013 - 21:59

    Marja:

    Hoi Wilco,

    hoe gaat het met jouw stage.
    Lijkt me best lastig, alles is vreemd in het begin.
    Maar alle begin is moeilijk: succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Een blog over mijn bezigheden in Sydney, een klein dorpje aan de rand van de woestijn in Australië. Ik ga hier naar toe voor een stage aan de Woolcock Institute of Medical Research en dan op de afdeling Respiratory Technology.

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 13584

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Mei 2014

Op naar Down-Under

Landen bezocht: