Week 1 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu Week 1 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

Week 1 van de stage

Door: :-D

Blijf op de hoogte en volg Wilco

19 Juli 2013 | Australië, Sydney

Nou, de eerste week van de stage zit er op! Het is ontzettend leuk hier. De eerste paar dagen was vooral veel lezen, ik ben door ongeveer 30 artikelen heen geploegd voor mijn onderzoek. Ik heb gelukkig een groot bureau dus ik heb hier al een heel systeem voor. Ik heb ook al wat labwerk gedaan, maar nog nauwelijks iets op mezelf. Ik heb zoiezo ook pas sinds 15u vandaag onbegeleid toegang tot het lab. Ook blijkt nu dat het apparaat, waarmee ik veel mee moet werken, nog niet operationeel is. Dit apparaat is een spray-dryer (zie Wikipedia) en hier zit een filter in. Ze hadden net een nieuwe filter gekocht, maar waren vergeten de koppelingstukken tussen de filter en het apparaat aan te schaffen... Vandaag kreeg ik te horen dat deze besteld zijn en dat ze er woensdag zijn. Om mij bezig te houden heb ik nu een zeer klein project, waarbij ik dat apparaat wel voor nodig heb, maar de filter is niet nodig dus ik kan het gewoon gebruiken.

Nou, hier komt wat meer technisch gepraat, om mijn project te omschrijven:
Ik kwam er al snel achter dat de omschrijving die ik in NL aan iedereen heb gegeven onjuist was... Ik werk niet met polymeerbolletjes maar echt met droog poeder, het medicijn fluticasone propionate en de "carrier" DPPC (veels te lange IUPAC-naam). Iedereen is wel bekend met die inhalers voor asthma-patiënten. Hierin zit niet alleen het medicijn, maar ook de carrier, een significant groter stofje om ervoor te zorgen dat het medicijn helemaal naar de longen komt. Wat er uit komt is een aerosol, bestaande uit deze componenten. Maar hier zit een groot probleem achter, namelijk de afstand tussen de mond en de longen. De inhalers zijn momenteel erg inefficiënt, <20% van de aerosol komt in je longen terecht. Dit komt omdat de menselijke ademhalingsorganen zo zijn geëvolueerd om de lucht te filteren voor 'rotzooi'. Mijn onderzoek is om dit te omzeilen en een hoger rendement proberen te halen. Dit doe ik door fluticasone propionate en DPPC zo te combineren dat het de cellen niet dood, maar dat het ongehinderd door kan gaan naar de longen. Dit heeft weer te maken met de oplosbaarheid van het middel in de stoffen die de cellen produceren, oftewel dat het medicijn bij de cel kan komen.

Maar het project(je) wat ik nu doe is veel anders en eigenlijk niet zo interessant, het is echt alleen om tijd te vullen.

Dit onderzoek gaat in op hoe het middel, eenmaal in de longen, bij de cellen komt. Omdat de carrier veel groter is dan het medicijn, moet het medicijn los kunnen van de carrier zodra het eenmaal op de juiste plek is. Maar je kan je voorstellen dat een groot molecuul gemakkelijk een kleiner molecuul kan afschermen (denk aan een micel). Om dit tegen te gaan worden de 'gaten' in de grote carrier gevuld met een suiker (in dit geval mannitol. Door dit op te vullen zit het medicijn echt aan de buitenkant en laat het gemakkelijk los. Mijn onderzoek is om te kijken of de vorm van de suiker enige invloed heeft. Ik gebruik een air-jet-mill om zeer kristallijne suikerpoeder te krijgen, met een diameter van ~5µm.

Nu heb ik weekend, nog niet echt plannen. Ik ga denk ik nog wat sightseeing doen, anders kijken of ik iets kan afspreken met een van de andere Nederlanders hier. Er zijn hier 3 andere NLers, waarvan 2 bijna klaar zijn (nog 2 weken) met hun stage en de andere tegelijk met mij begonnen is afgelopen maandag. Zij blijft hier voor 6 maanden, ik 9 maanden. Zoals verwacht trouwens ben ik nog geen taalbarrière tegengekomen voor mezelf, af en toe weet ik een woord niet maar dan leg ik het anders uit en dan komen we er altijd wel uit. Het weer is ook veel te goed hier, het is hier ~20­­ graden dus koud heb ik het overdag niet. 's Nachts kan het echter wel koud worden, maar dan zit ik toch binnen (het is hier vanaf 17u donker).

Nou dat was het wel zo'n beetje, mijn kamer bevalt en alles gaat prima!

  • 19 Juli 2013 - 13:44

    Corrie:

    Fijn dat het goed gaat.

  • 19 Juli 2013 - 14:36

    Marja:

    Hoi Wilco,

    leuk dat je het naar je zin hebt op je stageplek
    Lijkt me leerzaam, en een nuttig onderzoek, succes en prettig weekend uit een zomers Holland!

  • 19 Juli 2013 - 15:20

    Marianne Rutten:

    Zoals ik lees gaat het helemaal goedkomen daar! Geniet van een mooie ervaring en wellicht hebben we hier in Nederland ook nog belang bij je onderzoek...Groetjes!

  • 19 Juli 2013 - 23:08

    Wilma:

    Hoi Wilco,
    ik heb zojuist je nieuwe verslag gelezen, mooi verhaal.
    Dus het begin is gemaakt bij je stage.De plek waar het allemaal om begonnen is.
    En ook heb je al veel gezien, mooie foto's en het is niet te zien dat het weer soms slecht is.
    Succes verder en tot de volgende keer.
    Groetjes uit het zomers Nederland.
    Groetjes Wilma




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Een blog over mijn bezigheden in Sydney, een klein dorpje aan de rand van de woestijn in Australië. Ik ga hier naar toe voor een stage aan de Woolcock Institute of Medical Research en dan op de afdeling Respiratory Technology.

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 13586

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Mei 2014

Op naar Down-Under

Landen bezocht: