Week 5 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu Week 5 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

Week 5 van de stage

Blijf op de hoogte en volg Wilco

16 Augustus 2013 | Australië, Sydney

Zo, dit was een erg trage week zeg! Vanwege onoplettendheid van mij heb ik deze hele week geen labwerk kunnen doen sinds dinsdag... De spray-dryer werkt door stikstof door het systeem te leiden, de stikstof was op... De reden is dat ik meer spray-drying deed dan ik eigenlijk had gepland en omdat we een halfvolle fles niet meer konden gebruiken... Deze fles had namelijk op de een of andere manier een klein beetje water in de tank waardoor mijn hele experiment mislukte. Gelukkig kwam ik hier achter met de spray-dryer en niet met één van de >$10.000,- apparatuur die we hier hebben, want de spray-dryer kan daar wel tegen, een analytisch apparaat niet.

En dat was niet het enige slechte nieuws, aangezien ik niet de deeltjesgrootte krijg die ik nodig heb ben ik veel seetings aan het aanpassen. Maar ik heb zo'n beetje alles al geprobeert, zonder succes. Ik heb nu nog 1 run gepland staan, maar als die niet succesvol is dan moeten we het hele project op de schop nemen. Even een korte uitleg: Het medicijn is uitgekozen omdat het ontzettend moeilijk op te lossen is, het lost alleen op in een molecuul genaamd DMSO. Maar aangezien DMSO ongeveer $23,- per milliliter kost, willen ze dit liever niet gebruiken (goh). Ik probeer het nu in methanol, waar het nog redelijk in oplost. Het probleem met dit is dat de concentratie ontzettend laag is (1g/L), een factor die enorme invloed heeft op de deeltjesgrootte. Zoals gezegd heb ik nog maar 1 run gepland staan, en als die niet succesvol is dan houdt het wel zo'n beetje op voor nu.

Als dit het geval is dat gaan we dit project anders doen, in plaats van spray-drying gaan we air jet-mill proberen. Deze methode is erg makkelijk te begrijpen, het poeder wordt gewoon vermalen tot kleinere deeltjes. Dit brengt, het zal ook niet anders, zijn eigen problemen met zich mee. Allereerst heb je véél meer poeder nodig om iets te maken, en het jet-mill proces is erg arbeidsintensief en heel erg saai... Je bent gewoon 30 minuten bezig om poeder in een trechter te scheppen, niet meer dan een spatelpunt per keer want anders loop het systeem vast en kun je alles openschroeven!! Maar omdat dit zoveel poeder vergt, moesten we meer van het medicijn bestellen. Maar omdat hier enorm strengen wetten achter zitten duurt het ruim 2 maanden om dit te krijgen! Dus als het maandag niet goed gaat met de spray-drying staat mijn huidige project voor ruim 2 maanden stil...

Ik weet al in grote lijnen wat dit andere project dan zal worden, een onderzoek in opdracht van het leger! Het onderzoek zal erg lijken op mijn huidige proejct, maar met als doel om stollings-medicatie toe te dienen via een inhalator. Een scenario: Nu is het zo, dat als een soldaat gewond raakt deze moet worden afgevoerd naar een medisch centrum vaak (te) ver weg. Dit project is om te kijken of het medicijn dat wordt gebruikt om bloeding te stoppen, genaamt anticoagulants, kan worden ingebracht via een inhalator. Dit kan de een relatief ongetraind persoon snel doen, waardoor de kans van overleven wordt verhoogt. Ik heb me nog niet verdiept hierin, aangezien dit project eigenlijk niet voor mij was, maar aangezien mijn project op de klippen dreigt te lopen wordt dit toch mijn project.

Zo, verder heb ik niet echt veel te vertellen. Ik was van plan om naar de Sydney Planeterium te gaan van het weekend, maar verder niks gepland. Ik doe in het weekend zoiezo niet zo gek veel, vooral boek lezen in Marks Park just because I can :-D Ik ben net klaar met de 'Robert Langdon serie' van Dan Brown en ben nu begonnen aan de verhalen van Sherlock Holmes, de originele verhalen uit de 19e eeuw (ja, zo oud zijn ze!). Ik kom er achter dat de moderne TV serie Sherlock de verhalen goed vertaald in modern Londen!

  • 16 Augustus 2013 - 13:06

    Corrie:

    Je hebt een mooie plek uitgezocht om te lezen. Marks Park is een prachtige plek! (leve google).
    Succes verder met het project.

  • 16 Augustus 2013 - 19:25

    Adrianne:

    Hoi Wilco,
    Dat klinkt weer lekker ingewikkeld allemaal, hopelijk kan je project gewoon door gaan. Maar zo niet.. dan heb je je flexibiliteit laten zien ;) Leuk dat je aan het lezen geslagen bent en zeker in een park, leuk hoor.
    xx Adrianne

  • 20 Augustus 2013 - 00:19

    Wilco Van Den Oetelaar:

    Ik lees anders niet meer dan ik al deed hoor voordat ik hier kwam, ben nu dus bezig met de verhalen van Sherlock Holmes. Dit boek heeft meer dan 1500 pagina's, dus daar ben ik nog wel even zoet mee, daarna heb ik nog 3 boeken in de wachtrij staan ;-)

  • 24 Augustus 2013 - 10:40

    Marja:

    Hoi Wilco,
    Jammer dat het zo tegen zit met het onderzoek. Ik begrijp nu waarom die onderzoeken voor medicijnen zo lang kunnen duren en zo duur zijn. Er kan natuurlijk vanalles tegenzitten. Maar wel heel goed, dat het gedaan wordt. De wetenschap mag niet stilstaan,
    groetjes weer en succes daar aan de overkant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Een blog over mijn bezigheden in Sydney, een klein dorpje aan de rand van de woestijn in Australië. Ik ga hier naar toe voor een stage aan de Woolcock Institute of Medical Research en dan op de afdeling Respiratory Technology.

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 13592

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Mei 2014

Op naar Down-Under

Landen bezocht: