Week 9 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu Week 9 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

Week 9 van de stage

Blijf op de hoogte en volg Wilco

13 September 2013 | Australië, Sydney

En het is alweer het einde van de 9de week van mijn stage en ik heb het (nog steeds) naar mijn zin. Het is jammer dat mijn experimenten niet gaan zoals gepland, maar dat hoort ook bij wetenschap; als het niet lukt op de ene manier dan moet het via een andere.

Voor het project om DPPC:DP beter te laten verspreiden over de longen.
We zijn momenteel aan het bespreken of we in plaats van DPI (droog poeder) over kunnen stappen naar PMDI (oplossing van medicijn onder druk). Maar voordat dit kan moet ik de oplosbaarheid bepalen van beide componenten in ethanol+HFA (groenere variant van CFK), maar aangezien Fluticasone vrijwel onoplosbaar is heb ik hier mijn bedenkingen bij (maar ik hoop dat ik het fout heb).

Voor het project om TX te gebruiken om traumatische bloedingen te stelpen.
Ik moet hier nog verder voor in de literatuur duiken, want de jet-mill wil maar niet werken. Wat er precies gebeurt is erg makkelijk uit te leggen, maar onmogelijk om tegen te gaan. De jet-mil bestaat ruw gezegd uit 2 onderdelen, de ruimte waarin de deeltjes aan stukken worden geslagen en de ingang voor lucht onder hoge druk. Aan de ene kant wordt het poeder in een trechter gegooig (spatelpunt per spatelpunt), waarna het in een buis valt waardoorheen lucht blaast met een druk van 2.5 bar. Deze lucht komt in de grote kamer terecht waarin lucht cyclisch gaat met een druk van 6.8 bar. Maar omdat dit druk verschil zo groot is, wordt het poeder er via de trechter uit geblazen. Nu is het niet aan te raden om de feed grind (trechter) te verhogen, omdat het poeder dan te snel aankomt in de kamer en dus niet kapot wordt geslagen. Ik heb geprobeerd de grinding air te verlagen, maar dan is het eindresultaat even groot als het eerste poeder...

Intussen ben ik de ruwe producten aan het analyseren, iets wat toch moet gebeuren. Als ik aan wil tonen dat mijn poeder anders is dan mijn beginproduct, moet ik een lange lijst van analytische technieken gebruiken; dit helpt me nu goed om de software en dergelijke te leren.

Tot zo ver mijn stageavonturen, verder niet zoveel boeiends te vertellen. Ik denk dat ik dit weekend maar eens wat beter Manly Beach en omstreken ga bekijken. De vorige keer dat ik daar was was het erg druk en het strand was gesloten, ik vond het daar ook niet zo prettig eigenlijk, veels te toeristisch. Ik kan nu niet meer met de pond met mijn OV-abo, de regels zijn per 1 sept. verandert en nu moet ik dus wel een kaartje kopen. Verder is het weer hier ontzettend goed, ik heb deze week geen vest aangehad. Laten we hopen dat het niet ondraaglijk warm/vochtig wordt in de zomer, maar dat zal er wel bij horen.

  • 13 September 2013 - 16:41

    Adrianne:

    Hee broertje. Jammer dat het niet helemaal gaat zoals je van tevoren had gedacht maar dat is wetenschap. Gelukkig heb je nog wel andere taken zodat je bijv. Software kan leren. Hier wordt het wat kouder en er valt veel regen. Dat echtehollandse weer zul je vast niet missen. Succes daar broertje.

  • 15 September 2013 - 16:02

    Ger:

    Beste Wilco,

    Telkens weer leuk om jouw verhalen te lezen. Jouw onderzoek is zoals het leven zelf, niet alles loopt zoals gehoopt of gepland. Dat maakt het niet altijd gemakkelijker maar wel interessanter!

    Groeten ook van Engelie vanuit Kasteren,

    Ger


  • 17 September 2013 - 19:41

    Marian :

    Ha die wilco,

    Ik snap natuurlijk niet zo goed waar je mee bezig bent maar het zal vast goed komen.
    Nog vele leerzame maanden toegewenst.

    Groetjes uit het regenachtige liempde .

    Familie van Son

  • 18 September 2013 - 19:26

    Marja:

    Hoi Wilco,
    het lijkt zo vanzelfsprekend: even medicijnen halen bij drogist of apotheek.
    Maar dat er bij de ontwikkeling zoveel komt kijken daar sta je niet bij stil;
    het gaat niet van een leien dakje, maar de aanhouder....wint!!
    Succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Een blog over mijn bezigheden in Sydney, een klein dorpje aan de rand van de woestijn in Australië. Ik ga hier naar toe voor een stage aan de Woolcock Institute of Medical Research en dan op de afdeling Respiratory Technology.

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 13589

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Mei 2014

Op naar Down-Under

Landen bezocht: