Week 12 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu Week 12 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

Week 12 van de stage

Blijf op de hoogte en volg Wilco

04 Oktober 2013 | Australië, Sydney

En eindelijk begin ik het druk te krijgen! Omdat de spray-dryer gemaakt is en mijn andere project een andere richting is geslagen lopen deze twee nu helemaal door elkaar heen en heb ik altijd wel iets te doen.

Allereerst mijn project van Fluticasone:
Omdat het ontzettend moeilijk is deze stof op te lossen wordt deze niet meer gespray-dried, maar opgelost in ethanol en HFA (stuwgas). Dit heeft als voordeel dat het inhaleren hiervan een stuk gemakklijker is, het wordt als het ware de keel ingeschoten, maar heeft natuurlijk ook nadelen. Om 10 mg (0.01 g) op te lossen is 2.16 mL ethanol nodig, en deze hoeveelheid ethanol kan dodelijk zijn voor de cellen en kan dus onbruikbaar zijn. Hierover moeten meerdere celbiologische tests uitsluitsel geven, waar ik absoluut 0 ervaring mee heb en dit zal dus moeizaam gaan. Ik wordt hiermee uiteraard goed begeleid, maar ik zal het uiteindelijk toch zelf moeten kunnen doen...

Mijn project tranexamic acid:
Na meerdere pogingen om de juiste deeltjesgrootte te krijgen (1-6 µm) is het me woensdag eindelijk gelukt! Het is erg belangrijk dat de deeltjes niet allemaal dezelfde grootte hebben, anders is de spreiding minimaal op de long, maar ook dat de spreiding niet te ver buiten de 6 µm grootte komt. De eerste poging had een spreiding waarvan 75% van de deeltjes kleiner dan 6 µm zijn, prima dus. Nu heb ik gisteren een grote hoeveelheid geproduceerd, 15 g, meer dan 1000x keer zoveel als ik voorheen heb geproduceerd. Nu ben ik dus klaar met spray-drying, ik heb nu genoeg voor alle tests die we kunnen verzinnnen. Maar het was nog beter, aangezien deze batch nog beter was dan de eerste, met 85% van de deeltjes kleiner dan 6 µm.

Nu mijn projecten eindelijk een beetje vlotten, heb ik het doordeweeks een stuk drukker. Maar in het weekend ga ik nog vaak de hort op. Vorig weekend wilde ik eigenlijk naar Manly en Sydney Harbour National Park gaan, maar aangezien de rij voor de ferry ongeveer een kilometer lang was, heb ik daar toch maar vanaf gezien. In plaats daarvan ben ik vanaf Circular Quay (spreek uit als Key) oostwaarts gelopen, richting Farm Cove en de Royal Botanical Gardens. Toen zuidwaarts richting treinstation Museum, westwaarts naar Wentworth Park, noordwaarts door Pyrmont en toen via de noordelijke route naar Millers Point en terug naar Circular Quay. Het ziet er op de kaart misschien niet zo uit, maar dat is een eind! Ik kwam rond 10u aan met de trein op Circular Quay en ben teruggegaan met de trein van 15u, tussendoor alleen gewandeld en weinig tot niet gerust.

Komend weekend probeer ik weer naar Manly te gaan, maar als dat niet lukt verzin ik wel wat anders. Het weer is hier alleen maar goed, dus dat komt ook wel goed.

  • 04 Oktober 2013 - 14:29

    Thessa:

    Fijn om te horen dat het eindelijk goed gaat met je project. Heb even die Royal Botanical Gardens opgezocht, ziet er echt heel erg mooi uit! Succes! xx

  • 04 Oktober 2013 - 14:38

    Adrianne:

    Hee broertje!!!
    Wat fijn dat je het was drukker begint te krijgen, en dat het nu allemaal beter gaat/lukt met die deeltjes en zo. Er leuke tripjes ook in het weekend. Fijn dat je het naar je zin hebt :)
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco

Een blog over mijn bezigheden in Sydney, een klein dorpje aan de rand van de woestijn in Australië. Ik ga hier naar toe voor een stage aan de Woolcock Institute of Medical Research en dan op de afdeling Respiratory Technology.

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 13580

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Mei 2014

Op naar Down-Under

Landen bezocht: