Week 14 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu Week 14 van de stage - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilco Oetelaar - WaarBenJij.nu

Week 14 van de stage

Blijf op de hoogte en volg Wilco

19 Oktober 2013 | Australië, Sydney

En dat was weer een week voorbij, de tijd gaat snel! De hele week gewerkt en gelukkig vooral positieve resultaten verkregen. Het project van de tranexamic acid heeft een weekje stil gestaan, terwijl ik bezig was met de fluticasone. We hebben de monsters nu op-een-na bekeken onder de elektronenmicroscoop en we weten nu dat de deeltjes er uitstekend uitzien, kan niet beter!

De deeltjes zijn helemaal in elkaar verwikkeld, het is niet zo dat het ene deeltje FP is het het andere DPPC,wat het poeder onbruikbaar zou maken. We hebben buiten een elektronenmicroscoop ook Raman spectrocopy toegepast, waaruit nogmaals bleek dat de deeltjes goed verdeeld waren; het is altijd beter om een resultaat te bevestigen met andere methode om discussie te vermijden. We zijn wel een probleem tegen gekomen wat grote gevolgen kan hebben. Om PMDI toe tekunnen passen wordt ieder component opgelost in ethanol, waarna een drijfgas wordt toegevoegd zodat het onder druk werkt. Het probleem wat we nu zijn tegengekomen is dat de hoeveelheid medicijn aanzienlijk lager is dan zou moeten (50 µg in plaats van 250 µg).

We hebben eerste gekeken of de oplossing degradeert met licht, wat niet bleek te zijn, van de week ga ik na of het door de ethanol/drijfgas komt. Als dat zo is, moeten we de hele stategie opnieuw bedenken, aangezien er geen veilige alternatieve oplosmiddelen zijn. Fluticasone lost namelijk slecht op in alles behalve methanol en DMSO, maar deze zijn beide erg schadelijk in levend weefsel, waar ons medicijn natuurlijk naar toe moet. Ik hoop dat dit het niet is, maar dit kan ik donderdag/vrijdag pas met zekerheid zeggen.

Ondertussen zijn de voorbereiding voor de DDA conferentie in volle gang. Gisteren zijn we met z'n 5e bezig geweest de boekjes te binden en het pakket samen te stellen wat in de tas gaat die iedereen krijgt. Ik ben nu ook veranderd van taak, eerst was ik verantwoordelijk om iedereen die binnenkomt een badge en tas te geven, maar nu ben ik te fotograaf van het allemaal. Dit is niet alleen voor op de site/Facebook, maar is ook een van de voorwaarden van een van de sponsoren. Vrijdagmiddag gaan we met z'n allen op een cruise, maar het vaarplan weet ik niet. De conferentie wordt bezocht door zo'n 100 man, dus het zal druk zijn. Als je meer wilt weten, zie www.crsaustralia.org/.

Verder zijn we gisteren met het clubje uit eten geweest in een Chinees restaurant, het eten leek in de verste verte niet op het 'Chinees eten' in NL. Er werken een aantal Chinezen bij Woolcock op onze afdeling, en ze zeiden beide dat zelfs dit nog niet helemaal op het origineel lijkt. Het was erg lekker en gezellig, afsluitend liepen we nog door de rest van China Town heen. Grappig moment, een collega wees een paar mensen aan die ons tegemoet kwamen en letterlijk met kop en schouders er bovenuit staken (net als ik) en hij zei "Those are your people". Toen ze mij voorbij liepen waren het nog echt Nederlanders ook nog! Ik heb geen contact gemaakt, maar ik vond het wel grappig.

• 19 Oktober 2013 - 11:04

Marja En Toine:

Hoi Wilco, leuk dat het nu eindelijk lekker loopt met het project. In de beginfase had je wat aanloopproblemen maar dat hoort erbij. En ook leuk dat ze jou ingeschakeld hebben voor hand- en spandiensten voor de conferentie: een welkome afwisseling naast het werk in het laboratorium lijkt me. En foto's maken is natuurlijk helemaal een mooie taak. Maar wachten nog steeds op foto's van jouwzelf daar, zoals bijvoorbeeld wat je schrijft, om het verschil in postuur met de Chinese collega's te zien.
    En de cruise is een mooi buitenkansje. Zoiets maakt men in Berghem niet mee;)
    Nou Wilco, veel plezier nog Down Under.

Daar bij jouw is het zomer, hier begint de winter: vannacht -3 graden.
    Morgen komen je moeder en oma hiernaartoe, en kunnen we misschien weer een keer skypen, Groetjes!

• 19 Oktober 2013 - 13:08

Corrie:

Hee Wilco,
    Proficiat met de positieve resultaten.
    Tot skype!

• 19 Oktober 2013 - 17:48

Adrianne:

Hee Wilco,
    Leuk om te lezen weer allemaal!
    Leuk dat je Chinees hebt gegeten met een groepje, gezellig!, en goed om te horen dat het goed gaat met de conferentie!
    xxx Adrianne

• 03 November 2013 - 09:58

Ger:

Beste Wilco,

Leuk om alles van jou te lezen, met name de reactie op jouw lengte is erg leuk.

Kom je ook wel eens buiten, op het platteland of in de natuur?

Groeten,

Ger